Kindcentrum
Op weg naar een kindcentrum
Sinds de motie Van Aartsen/Bos (2006) werken steeds meer kinderopvangorganisaties en basisscholen samen aan de ontwikkeling van de kinderen. Vanuit deze samenwerking ontstaan kindcentra. Een kindcentrum is voor kinderen van 0 tot 12 jaar, dat de gehele dag open is en een breed pakket van onderwijs en opvang aanbiedt. Belangrijk kenmerk is dat hier wordt samengewerkt door één team met een gedeelde visie op onderwijs en opvang.
Het is belangrijk om onderwijs en opvang nauw op elkaar afgestemd aan te bieden, om zo de optimale ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. Door deze integratie van onderwijs en opvang krijgen kinderen een sluitend dagprogramma en een doorgaande leerlijn binnen één pedagogische visie. Daarnaast kunnen kindcentra, afhankelijk van de lokale situatie en wensen, ook andere voorzieningen als zorg, welzijn, cultuur en sport aanbieden. Dit geeft kinderen rust in hun dagprogramma en het maakt het voor de ouders eenvoudiger om de zorg voor hun kinderen en hun werk overdag te combineren.
Wat is een kindcentrum?
De kenmerken:
1. Eén visie
Iedereen die in het kindcentrum werkt, heeft dezelfde visie op de wijze waarop kinderen leren en zich ontwikkelen. Dit is fundament van het kindcentrum. Kinderen leren en spelen, binnen en buiten schooltijd, in het kindcentrum en kunnen daar hun talenten in de volle breedte ontwikkelen.
2. 0 tot 12 jaar
In het kindcentrum komen baby’s, peuters, kleuters en kinderen tot 12 jaar. Zij worden vanuit een doorgaande ontwikkelingslijn gevolgd en er zijn individuele ontwikkelingsplannen.
3. Breed aanbod
Het kindcentrum biedt onderwijs en opvang, maar ook sport, muziek of spel. Met verplichte en vrijwillige onderdelen waaruit ouders en kinderen kunnen kiezen.
4. De hele dag, het hele jaar door.
Het kindcentrum is de hele dag geopend, van zeven tot zeven. De dagindeling kenmerkt zich door rust en een goede balans van inspanning en ontspanning. Sommige kindcentra zijn het hele jaar door open en bieden in overleg met de ouders flexibele vakanties.
5. Eén team met één organisatie
Leerkrachten, pedagogen, pedagogisch medewerkers en vakleerkrachten vormen één team. Zo nodig halen ze deskundigen van buiten naar binnen. De organisatie heeft een eenhoofdige leiding, één beleid en is gehuisvest in een multifunctioneel gebouw.
6. Eenduidige communicatie met ouders
Ouders hebben met één organisatie te maken. Ze hoeven niet apart afspraken te maken met de school, de kinderopvang of peuterspeelzaal. Er is één aanspreekpunt.
Er wordt zoveel mogelijk vanuit een organisatie gewerkt (een werkbudget, een integraal plan, een personeelsbeleid etc.) met één leiding. Dit betekent dat er geen scheidingen meer zijn tussen oude organisaties (als school, kinderopvang, peuterspeelzaal…) en er vanuit een visie en plan wordt leiding gegeven.
In de film ‘De Toekomst uitvinden. Kindcentra in beeld’ wordt het concept Kindcentrum beeldend neergezet. Hoe zo’n kindcentrum in de praktijk werkt, tonen de beelden van Laterna Magica in Amsterdam en de Sterrenschool in Apeldoorn. De film schetst “de stip aan de horizon” en kan bijdragen aan de besluitvorming om al dan niet deze richting op te gaan.
De animatie hieronder is een onderdeel van de film. U kunt de dvd bestellen op deze pagina.
Engelstalige versie